שנת 2010 חותמת את העשור הראשון למילניום השלישי, זה שעורר בכניסתו כה הרבה תקוות וחרדות. אתר הבנ"ה מסכם את שנת 2010 מבחינת זכויות הקהילה והמאבק בהומופוביה בארץ ובעולם. אלה האירועים והאנשים שעשו את השנה למה שהיתה

סיכום שנה 2010 במאבק בהומופוביה (צילום:KLHint)

ומה צופנת 2011?

הקלישאה אומרת שמה שקורה באמריקה עכשיו יגיע אלינו בעוד עשרים שנה. ובכן, הפעם נראה שהיוצרות התהפכו, ומה שנקבע אצלנו כדבר של מה בכך לפני 17 שנה, הפך בארה"ב למציאות עם הרבה רעש וצלצולים רק עכשיו. הכוונה היא כמובן להעברת החוק המאפשר שירות של הומואים ולסביות גלויים בצבא. ההישג הגדול של ברק אובמה מסיים את שנת 2010 תוך תקווה גדולה שההמשך הטבעי של ביטול האפלייה יהיה בתחום הנישואין הגאים. (כאילו כדי להכעיס, דווקא בימים האחרונים, נודע על חייל צה"ל שהודח מקורס גיור צה"לי, לאחר שנודע כי הוא חי עם בן זוג).

ביטול המדיניות המפלה, עם זאת, הוא שירת הברבור של תיקון החקיקה בנושאי זכויות להט"ב. תוצאות הבחירות לקונגרס שנערכו לפני חודשיים, הצביעו על כך שהשנתיים הבאות לא יהיו פשוטות לקהילה, לאחר שבית הנבחרים עבר לשליטת הרפובליקנים, וגם בסנאט איבדו כמה מידידי הקהילה את מושביהם.

אירוע השנה בעולם: ביטול מדיניות "אל תשאל, אל תספר"

גל התאבדויות בארה"ב, תגובה מופלאה של הקהילה

שנת 2010 תיזכר היטב גם בגלל גל ההתאבדויות של בני נוער להט"ב או שהוטרדו על רקע הומופובי וטרנספובי. בתוך חודשים ספורים התאבדו לא פחות מ-11 נערים וצעירים, חלקם בשל התעללות קשה שעברו, אחרים בשל ייאוש. אל מול תופעה זו קמה הקהילה בארה"ב והשיבה באחד הקמפיינים המוצלחים ביותר נגד הומופוביה שהיו עד כה It Gets Better. ראשית של הקמפיין בערוץ סרטוני וידאו שפתח הפובליציסט דן סאבאג' באתר יוטיוב ובו סיפר על חייו הקשים כנער, ועל השיפור שחל בהם כאשר בגר.

דן סאבאג' הוא איש השנה שלנו בעולם: האדם שחולל את השינוי הגדול ביותר במאבק בהומופוביה

בתוך ימים ספורים עלו מאות סרטונים נוספים של גולשים להט"בים, אך גם של מפורסמים בני הקהילה ותומכים. בשבועות הבאים התכבדו לתרום סרטון גם נשיא ארה"ב ברק אובמה, שרת החוץ קלינטון, וראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון. הפרויקט סייע למקד את דעת הקהל נגד בריונות והתנכלות הומופובית, ולחדד את המסר שמצוקות של נוער להט"ב לא נגרמות בגלל הנטיות המיניות, אלא בגלל הדעות הקדומות והאלימות של החברה.

פורצים גבולות בדעת הקהל: גיבורי הקהילה של 2010

גיבור נוסף של שנת 2010 היה גראם טיילור בן ה-14, שהתייצב בפני ועדת משמעת להגן על מורה שזרק מהכיתה שלו תלמיד שהביע דיעות הומופוביות בשיעור. טיילור הוא נציג של דור חדש של בני נוער אשר מעזים לצאת מהארון בגיל צעיר מאוד, ומעניקים לקהילה נראות במקום שבו פעמים רבות מבוגרים חוששים להעמיד את עצמם.

בארה"ב נבחרה בפעם הראשונה אישה טרנסג'נדרית, ויקי קולקובסקי, לכהונת שופטת. זה קרה בקליפורניה, בה השופטים נבחרים בבחירות כלליות.

את שנת 2010 נזכור כשנה בה הקדמנו את התבל כולה, כאשר ערוץ 2 הציג לראשונה זוג נשים בתחרות "רוקדים עם כוכבים"גילי שם טוב אולי חלמה להתפרסם בעולם, אך בוודאי לא חשבה שכך זה יקרה. תלונות צופים שדרשו 'להגן' על ילדיהם הרכים מפני המראות הקשים של זוג נשים רוקד, לא נענו על ידי ההפקה.

מזל טוב: נישואין גאים בעוד שלוש מדינות

נישואין גאים אושרו השנה בשלוש מדינות – איסלנד, פורטוגל וארגנטינה. שתי האחרונות, מדינות בעלות אוכלוסיה קתולית אדוקה, בראשונה מכהנת ראש ממשלה לסבית גלויה. גם תושבי מקסיקו סיטי יכולים החל מהשנה להתחתן בנישואין חד מיניים. בארה"ב לעומת זאת, מתחולל מאבק משפטי גדול סביב פסילת הנישואין הגאים במשאל העם שנערך בנושא לפני שנתיים. לאחר ששופט בית המשפט לערעורים קבע שפסילת הנישואין הגאים אינה חוקית, הוציאו אותו מתנגדי השיוויון מהארון, וטענו שדעתו היתה מוטה בשל היותו הומו. קרוב לוודאי שהסוגיה תגיע בסופו של דבר להכרעת בית המשפט העליון של ארה"ב.

קמפיין עונש מוות באוגנדה והאפיפיור זוכה לתואר הומופוב השנה בעולם

בצד האפל של שנת 2010 ייזכר קמפיין "עונש המוות" להומואים ולסביות באוגנדה. הצעת החוק של דיויד בהטי, עדיין לא עברה, הרבה בזכות לחץ בינ"ל כבד, אך היא מסמנת את הראקציה החריפה של החברה האפריקאית כלפי הפתיחות המינית במערב.

תגובת נגד שכזו התקיימה גם בכמה ממדינות מזרח אירופה, אשר חוקקו חוקים קשים ומגבילים כלפי חופש הביטוי וההתארגנות של להט"ב. חקיקה בליטא, אוקראינה ובלארוס אמנם רוככה בלחץ מדינות מערב אירופה, ואולם מעמדם ומצבם של הלהט"ב שם מחמיר.

אחד הביטויים המזוויעים של רדיפת הלהט"ב בעולם התרחש במהלך חודש נובמבר, כאשר פאנל של האו"ם, אשר הכין את הכרזת האו"ם המסורתית כנגד עונש מוות מטעמים בלתי מוצדקים, החליט שהומוסקסואליות אינה ראויה להימנות בין העילות למדיניות נפשעת זו. בלחץ ארה"ב תוקן לבסוף הסעיף, וההכרזה הפכה לרלוונטית יותר מאי פעם.

מי שראוי בעינינו לתואר המפוקפק "הומופוב השנה בעולם" הוא האפיפיור בנדיקטוס ה-16, שממשיך לנגח את הלהט"ב בכל הזדמנות אפשרית. כך למשל הוא ביקר אצל נשיא פורטוגל, בניסיון אחרון (שנכשל) לשכנעו שלא לחתום על חוק הנישואין השווים במדינה, וגם קבע כי הומוסקסואל אינו יכול להיות כומר, מפני שאין טעם בפרישות המינית אם היא מושא התשוקה של הנזיר הוא אינו אישה. עמדה זו לא הפריעה לו להמשיך ולחפות על אנשי כמורה בכירים שהואשמו בפגיעה מינית בילדים שחסו במוסדות שניהלו. לא מעט גבות הזדקרו, לעומת זאת, כאשר אישר להשתמש בקונדום בעת ביקור אצל זונה ממין זכר

בשנת 2010 קהילת הלהט"ב פתחה במסע נגד ההסתה מבית מדרשו של בנדיקטוס: בעת ביקורו בברצלונה, בחודש שעבר, קיבלו את פניו של האפיפיור כמה עשרות זוגות חד מיניים, בנשיקות לוהטות, וגם בקריאות "פדופיל".

בארץ: הומופוביה בבתי המשפט, הפונדקאות משנה את פני הקהילה

שנת 2010 תזכר כשנה שבה נחשפה לעיניי הציבור הרחב המגמה של הקמת משפחות גאות על ידי פונדקאות בחו"ל. יכול להיות שהתופעה היתה ממשיכה להתרחש הרחק מעיניי הציבור, לולא הפרשייה המשפטית החמורה, שבה השופט פיליפ מרקוס עיכב בצורה מבישה ובנימוקים הומופוביים, את הגעתם לארץ של זוג התאומים שהוליד דן גולדברג בהודו. השופט בדימוס אליעזר גולדברג שבדק את התלונה שהוגשה נגד השופט מרקוס, מצא אותה מוצדקת.

פרשת התאומים של דן גולדברג: אירוע השנה בארץ

התפתחות שעשויה להיות משמעותית בשנת 2011 – הקמת ועדה שתפקידה לבחון מחדש את המדיניות הנהוגה בארץ בנושא פונדקאות. אחת הסוגיות שהתבקשה הועדה לבחון היא – מתן השירות לבודדים ולזוגות חד מיניים.

החשיפה הזו עוררה גם דיון ציבורי, סביב הלגיטימיות של היעזרות בנשים לשם הבאת ילדים לעולם עבור הורים אחרים. דיון זה בוודאי יימשך, ואולי אף ייגבר ככל שיתרחב הביקוש לשירותי הפונדקאות.

שנת 2010 תסתיים גם אצלנו באופטימיות, לאחר שבית משפט לענייני משפחה אישר את האימוץ של ילדי פונדקאות על ידי ההורה הלא ביולוגי. בשנת 2011 נקווה שיפושטו הנהלים לגבי אימוץ, כך שרוב ההליך יהיה טכני ברובו, וההורה הלא ביולוגי לא יצטרך לעבור מבדקים חודרניים ומשפילים והליך משפטי מסורבל וארוך.

שני פסקי דין נוספים עוררו את חמתנו – הראשון, פסק דינו של השופט ישעיהו טישלר, אשר קבע, בניגוד לכל המגמה המשפטית של השנים האחרונות, שזוגיות חד מינית אינה מוגנת בחוק. על מנת להדגים את צרות מוחו, הוא אף השתמש בדימוי סקסיסטי "הגבר והאישה הם כמפתח ומנעול".

רחל אלגבסי, בת זוגה של פאביונה בוהדנה ז"ל שנספתה באסון הכרמל, מצאה את עצמה בתחילתו של מאבק על הכרה של הרשויות בתא המשפחתי שלהן ובה כאלמנתה של בוהדנה, לאחר שמאתר ההנצחה של השב"ס העדיפו להשמיט את שמה. אירוע זה חושף טפח נוסף של ההומופוביה המובנית במערכת, כזו שלעתים נעלמת מן העין או מן האוזן, עד שקורה אירוע טרגי שכזה. אנחנו מקווים שמישהו שם בשב"ס יתעשת ויתקן את העוול הזה בהקדם.

פסיקה מדהימה מהימים האחרונים חלפה לצערנו ללא תגובה הולמת: בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על מיכאל נקי חצי שנת עבודות שירות, במסגרת עסקת טיעון, שבה הודה בכך שהכין מטען חבלה שתכנן לפוצץ במצעד הגאווה בירושלים.

הזמרים יוצאים מהארון, וגם ההורים

השנה שהסתיימה תזכר גם כשנת שלושת הזמרים – שיצאו מהארון: יהודית רביץ, יהודה פוליקר והראל סקעת. ביציאתם מהארון שמו השלושה קץ לשמועות ארוכות השנים בדבר נטייתם המינית, ובעיקר למרמור שחוותה הקהילה הגאה בשל ההסתתרות וההכחשה שלהם. בהקשר זה, מה שאולי פחות נרצה לזכור, אך נתקשה לשכוח, הוא את פרשת ההוצאה הכפויה מהארון של הראל סקעת על ידי גל אוחובסקי, בערב ההנצחה לנרצחי הבר-נוער. פרשה זו הציפה מחלוקת קשה בדבר הלגיטימיות ומידת התועלת של חשיפת הנטיות המיניות ההומוסקסואליות של אדם, שטרם עשה כן בעצמו.

ומה לגבי הקבלה ההורית? סרטו של אסי עזר "אמא ואבא יש לי משהו לספר לכם" העניק נראות ופתחון פה להורים המתמודדים ומקבלים את ילדיהם ההומואים והלסביות. השנה נראה היה שחל שינוי בתפיסה של הורות ללהט"בים, כאשר הורים עברו להיות שותפים למאבק על זכויות ילדיהם, ופחות עסוקים בבושה מהסביבה. מי שייצגה יותר מכל את השינוי הזה היתה אילה כץ, אמו של ניר כץ ז"ל, אשר באופן מעורר השתאות התנדבה לעמוד בראש תהל"ה ודיברה בכל הזדמנות אפשרית על הצורך להגן על הלהט"ב והחברה מפני הומופוביה.

אילה כץ היא אשת השנה שלנו בארץ

מצעדי גאווה בארץ ובחו"ל

כמה אירועים מעניינים נקשרו השנה למצעדי הגאווה. המצעד שעורר בנו הכי הרבה גאווה היה כמובן מצעד הגאווה בראשון לציון, שהתקיים במהלך היום הבינ"ל נגד הומופוביה. המצעד שצעד למרות כתף קרה שקיבל מעיריית ראשון לציון, העביר את המסר שמקומה של הגאווה הוא בכל מקום, ולא רק בערים הגדולות.

בתל אביב נזכור כיצד צעדו לא פחות משלושה מצעדים, תוצאת פילוג אידיאולוגי שהזכיר פה ושם סצנה ידועה מסרט של מונטי פייטון.

בחיפה התקיים מצעד שיצא מגן האם, ועבר דרך רחובות צדדים. חלק מהצועדים זעמו על המתווה שהכתיבה העירייה, הפריעו לנאום ראש העירייה יונה יהב, עד שקטע את נאומו וירד מהבמה.

בבאר שבע סייעה העירייה בארגון אירוע גאווה ראשון. ראש העירייה לשעבר, אליהו נאווי, בן התשעים, שלח את ברכתו לחוגגים.

בירושלים התקיים המצעד בפעם הראשונה, במסלול "אזרחי" שנקודת הסיום שלו היתה בכנסת ישראל, על מנת להעביר בבהירות את המסר לפיו זכות הצעדה היא זכות אזרחית שבוודאי מתקיימת בבירת הנצח של המדינה. הכהניסטים שעמדו עם שלטים ובהם הפסוקים בתורה המצווים על הרג הומואים, לא השתכנעו.

הסכסוך היהודי-ערבי גלש גם למצעדים בחו"ל. בטורונטו קמה זעקה בעקבות השתתפותה של קבוצת קווירים שקראה להחרמת ישראל. אל המצעד במדריד הצועדים הישראלים כבר התבקשו שלא להגיע.

במוסקבה התקיים בפעם הראשונה מצעד גאווה, מעין הפגנה קטנה, שלא נתקלה בהתנגדות השלטונות. הדבר התאפשר בזכות סילוקו של ראש העירייה ההומופוב יורי לוז'קוב.

מה מחכה ללהט"ב בשנת 2011

ומה מחכה לנו בשנת 2011? מן הסתם נמשיך לחזות ביציאות מתוקשרות יותר ופחות מהארון של מפורסמים ובני משפחותיהם, וגם בלהט"בים גלויים שיפרצו אל התודעה הציבורית, ויעשירו את הנוף התקשורתי בדימויים (חיוביים יותר או פחות), של אנשים בעלי זהות מינית גלויה וגאה. נקווה להתפתחות משפטית משמעותית שתפשט את הקמתן של משפחות גאות, הן מבחינת היכולת להיעזר בפונדקאות בארץ, והן מבחינת היכולת לזכות בהכרה הרשמית בהורות המשותפת.

קרוב לוודאי שגם ההומופובים לא ייטמנו ידם בצלחת, ואותה הגזענות הנפשעת שעולה מתוך קריאת הרבנים שלא להשכיר דירות לערבים, תופנה גם כלפי הקהילה הלהט"בית, בהקשרים של מצעדי גאווה, אימוץ, פונדקאות ועוד. נקווה ששנת 2011 תהיה נקודת המפנה ביחס של רשויות החוק כלפי ההסתה הפרועה, ונייחל גם להתפתחות בחקירת הרצח בבר-נוער.

בארה"ב בוודאי נצפה בעניין במימוש של מדיניות שילוב ההומואים והלסביות הגלויים בצבא. נעקוב בעניין אחרי התפתחויות פוליטיות ומשפטיות בנוגע להתרחבות הנישואין השווים: בלוקסמבורג, בריטניה, אוסטרליה וצרפת – הקרקע הולכת ומבשילה לקראת השינוי. בגרמניה זה גם יקרה, אבל כנראה לא השנה. בארה"ב, סיכויים לכך שיימצא הרוב הדרוש לחקיקת נישואין שווים בניו יורק, ונעקוב גם אחר התמורות בעמדתו של הנשיא ברק אובמה בנושא.

נמשיך לעקוב אחר התהליכים המדאיגים באפריקה ובמזרח אירופה, מתוך תקווה שהלחץ הבינלאומי יימנע את המשך הרדיפה אחר להט"ב במקומות אלו.

שתהיה לכולנו שנה טובה!

ב-17 במאי יצוין בארץ ובעולם היום הבינ"ל נגד הומופוביה וטרנספוביה !

אירועי הבנ"ה / IDAHO יעמדו השנה בסימן מאבק בהומופוביה וטרנספוביה במערכת החינוך ודרך החינוך. 

>> עזרים שונים לפעילות - באנרים ייחודיים של הבנ"ה להטמעה באתרכם, פוסטר הבנ"ה גדול להדפסה, מערך שיעור בנושא הומופוביה ועוד.
>> רעיונות והצעות לפעילויות הבנ"ה
>> לוח אירועי הבנ"ה 2012 בישראל
>> הצטרפו אלינו בפייסבוק
>> הירשמו לרשימת התפוצה

התרגזת? הסכמת? יש לך מה להגיד על הכתבה? לתגובות »

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך